Sürdürülebilir paketleme gelişmelerinin yıl sonu özeti, olumlu gelişmeleri kutlamamıza ve hala dikkat edilmesi gereken sorunlu noktaları görmemize yardımcı olacaktır. Birçok uzmana göre bu içeriğimizde listelediğimiz birkaç olay veya trend, sürdürülebilir ambalaj pazarının gelecekteki gidişatını önemli ölçüde etkileyecek.
Tahmin edebileceğiniz gibi, bu gelişmelerden bazıları birbiriyle ilişkilidir. Ayrıca bu gelişmelerden bazıları; ya tüketici tutumları değiştiği için ya da sözde iyileştirmeler; ilgili geliştirme, üretim ve gerekli pazarlama/satış giderlerini desteklemediği için yeterli tüketici ilgisi yaratamayacak ve sonuç olarak ambalaj pazarında muhtemelen yalnızca kısa vadeli etkiye sahip olacaktır.
Şimdi gelin hem dünya çapındaki hem de ülkemizdeki gelişmelerle sürdürülebilir ambalaj alanındaki gelişmelere göz atalım.
Yeşilci Propaganda: Etki ve Tepki
Birçok insan yukarıdaki içecek ambalajı örneklerinin temelde tanıtım ve umarım pazar payı oluşturmak için kullanılan yeşilci pazarlama taktikleri olduğuna inanıyor. Basın bültenlerinde, yıllık raporlarda ve sürdürülebilirlik broşürlerinde harika görünüyorlar.
Peki ambalaj ve paketleme sektöründe yeşilci propaganda nedir? Ambalajlarda yeşilci propaganda, tüketicilerin satılan ürüne olan ilgisini artırırken, aynı zamanda markaların çevre dostu ve duyarlı oldukları imajını verir. Ancak bu taktiğin etkisi, bazı trendler kapmasında tüketiciler üzerinde farklı tepkilere neden olabilir.
Diğer bir yandan yeşilci propaganda, çevreye duyarlı tüketicilerin satın alma kararlarını etkileyebilir. Çevre dostu ürünlere ilgi gösteren tüketiciler, sürdürülebilir ürünlere daha fazla para harcamaya ve yeşil markaları tercih etmeye eğilimli bir kitledir. Ambalajlarda yer alan çevre dostu mesajlar ve bilgiler, bu tüketicilerin satın alma kararlarında önemli bir faktör olabilir. Bu tür tüketiciler işletmelerin çevre dostu politikalar konusundaki dürüstlüğüne de oldukça dikkat ederler. İşletmelerin dürüst davranmadığı durumlarda, markaların itibarları büyük oranda zedelenir ve bazı taraflar tarafından açılabilecek olası davalara yol açar. Bu yüzden işletmenizin politikaları konusunda dürüst olmalısınız.
Örneğin, birkaç ay önce Danone Waters America, Evian markasıyla ilgili karbon dengeleme iddiasında bulunduğu için dava edildi. Nisan ayında, Polonya Spring'in sahibi BlueTriton, geri dönüşüm ve sürdürülebilirlik ile ilgili iddialarının "şişme" olduğunu kabul etti. ABD’deki bazı şirketler bu tür konularda dürüst davranmayarak bazı davalara sebebiyet verdiler ve bu olaylar sonucunda da markaların yeşilci propagandalarına duyulan güven azaldı.
Yeşilci propaganda ve çevre dostu pazarlama, çevre konusunda hassasiyeti daha düşük olan tüketicileri etkilemeyebilir. Bu tüketiciler, ürünlerin çevre dostu olup olmadığına çok fazla dikkat etmeyebilirler ve ambalajdaki mesajlar onlar için önemsiz hatta gereksiz olabilir. Ayrıca, bazı tüketiciler işletmelerin yeşilci propaganda taktiğini şüpheyle karşılayabilirler. Yeşilci mesajların sadece pazarlama amaçlı olduğunu düşünen bu tarz tüketiciler, çevre dostu ambalajlarda kullanılan mesajlara inanmayabilirler.
Bazı uzmanlar yeşilci propagandayı nasıl tanımlıyor? Gerekli bilimsel kanıt olmadan sürdürülebilirlik değerine işaret etmeye yönelik herhangi bir girişim, yeşil yıkamadır. Bazı durumlarda, daha iyisini bilmeyen küçük şirketler tarafından yapılıyor. Ancak çoğu durumda bu politikalar, halihazırda yapması gereken büyük şirketlerde tarafından yapılıyor.
Kaliforniya’daki Regülasyonlar
Yönetmelikler; yeniden doldurulabilir ambalajlar, pet şişe değişimleri, yanıltıcı yeşilci propagandalar ve geri dönüştürülebilir kaplardaki artış, gelecekteki etkileri açısından dikkatimizi çekmeyi hak ediyor.
Senato Yasa Tasarısı 54, 2032'ye kadar Kaliforniya eyaletindeki tüm ambalajların geri dönüştürülebilir veya kompostlanabilir olmasını, tüm plastik ambalajların %25 oranında azaltılmasını ve tüm tek kullanımlık plastik ambalajların %65'inin geri dönüştürülmesini şart koşuyor. Yasa gereğince, devlet tarafından denetlenen bir geri dönüşüm programını yürütmek için endüstri temsilcilerinden oluşan bir üretici sorumluluğu organizasyonu kurulacak. Bu organizasyon ayrıca, plastiklerin çevre ve sağlık üzerindeki etkilerini incelemek için yeni bir plastik kirliliğini azaltma fonunu desteklemek için yılda 500 milyon dolardan oluşan bütçeden sorumlu olacak.
Yeni yasa tasarısıyla birlikte devletin ayrıca gıda servisi kaplarında yaygın olarak kullanılan genişletilmiş polistireni (EPS) azaltması gerekecek, bu önlemlerle polistireni (EPS) kullanımında 2023 yılına kadar %25 düşüş öngörülüyor. Eyalet, polistirenin (EPS) %65'inin 2032'ye kadar geri dönüştürülmesini şart koşuyor.
Kaliforniya'nın dünyanın en büyük 4. ekonomisine sahip olduğu göz önüne alındığında, bunun sadece ABD’nin bir eyaletini ilgilendiren bir yasa değil tüm endüstriyi ilgilendiren bir yasa olduğunu söyleyebiliriz. Yakınındaki eyaletleri doğrudan etkileyecek olan bu düzenlemeler, global piyasalara da etki edecek ve birçok farklı yönetim de bu yasalardan etkilenerek bazı politikalar üretecek. Kaliforniya'da satılan tüm ürünlerde menşei ne olursa olsun ilgili etiketlemenin gerekli olduğu önerme olan yüzde 65 değerini düşünürsek dünyanın en büyük 4. ekonomisi olan Kaliforniya’dan ithal edilen ve ihraç edilen ürünlerin satış kalıplarına bağlı olarak tüm endüstri bu regülasyonlardan etkilenmiş olacak.
Kaliforniya eyaletinin doğrudan para yatırma sistemi ve mevcut PET şişe geri kazanım oranı yaklaşık %57 olduğundan, bugün itibariyle bu 10 yıllık sürdürülebilirlik planının gereksinimleri karşılayabilen tek plastik ambalaj PET içecek şişeleridir. Spektrumun diğer ucunda, polistiren geri dönüşümünün neredeyse tamamen olmaması, Kaliforniya'da 10 yıl içinde polistiren paketlemeye pekala bir son verilebileceği anlamına geliyor. Bu nedenle, uzmanlar tarafından şu anda yazıldığı gibi, bu yasa tasarısı 2032 yılına kadar Kaliforniya'da PET dışındaki tüm plastik ambalajları ortadan kaldırma potansiyeline sahip.
Peki işletmeniz giderek artan bu regülasyonlardan nasıl kurtulabilir ve gelecekte oluşabilecek risklerden nasıl kaçınabilirsiniz? Aslında biz bu sorunların çözümlerini sizlerle Ambalajda Sürdürebilirlik adlı Packmore Blog içeriğimizde açıklamıştık. İçeriğimizi henüz okumadıysanız size kısa bir özetle içeriğimizin geri kalanına devam edelim: Plastikten kaçının ve geri dönüştürülebilir ambalaj malzemeleri kullanın!
Ambalajda Sürdürülebilirlik ile ilgili daha detaylı bilgilere yer verdiğimiz içeriğimize BURAYA tıklayarak ulaşabilirsiniz.
Yeniden Doldurulabilir Ambalajlar Günümüzün Yaşam Tarzlarına Uyuyor Mu?
Yeniden doldurulabilir ambalajların kullanımı, 2019'da hem Unilever gibi küresel ambalajlı tüketim malları şirketlerinin devreye girmesi hem de süpermarketlerde yeniden doldurma bölümleri oluşturulması ve beklenen talebi karşılamak için yalnızca yeniden doldurulan küçük mağazaların açılmasıyla Avrupa'da yaygın hale gelmeye başladı.
Mart ayında Birleşik Krallık'taki bazı medya kuruluşlarında "Alışveriş yapanlar sıfır atık yaşam tarzına sırtlarını döndükçe perakende mağazaları ortadan kayboluyor" adlı manşetler yer aldı. Bu başlığın biraz yanlış bir söylem olduğunu düşünebiliriz. Tüketiciler sıfır atık yaşam tarzlarına sırt çevirmiyor. Uygunsuz, aşırı karmaşık yaşam tarzlarına sırtlarını dönüyorlar. İşletmeler, ambalajda sürdürülebilirliğe ve çevreye dikkat ettiği kadar, ambalaj ve paketlerin kullanım kolaylığına da dikkat etmelidir.
Bazı şirketlerin tüketicilerine sunduğu ürünlerdeki ana amaçları ve niyetleri iyi olsa da bazı çevre dostu ürünler tüketiciler tarafından oldukça karmaşık ve pahalı bulunabiliyor. Dolayısıyla tüketicilerin bu tür ürünlere duyduğu güven ve ilgi azalmaya başlıyor. Örneğin son yıllarda artan yeniden doldurulabilir su ve sıvı kapları için ilgi katlanarak artsa da bazı işletmeler bu tür ürünlere, tüketicilerin alışık olmadığı fiyatlar koyup karmaşık tasarımlarla piyasaya sürüyor. Bu tarz ürünleri deneyimleyen tüketiciler de yeniden doldurulabilir ambalajlara ilgilerini kaybediyor.
Peki bu, yeniden doldurulabilir ürünlerin öldüğü anlamına mı geliyor? Hiç de bile. Ancak yeniden doldurulabilir ambalaj ürünlerinin kolaylık sağlamanın yanı sıra atık azaltma avantajları sağlayan eksiksiz bir sistemin parçası olmaları gerekir:
Sıvıları, dağıtma özelliğine sahip sağlam, yeniden kullanılabilir kaplar.
Konsantre formda, esnek ambalajlarda perakende yedekleri.
Yedekleri, orijinal ürün ve dağıtıcı satın alma maliyetinin çok altında fiyatlandırma.
Esnek ambalajı tek katmanlı, geri dönüşümü kolay polimerlerden üretimi.
Bu adımların uygulanması, tüketicilerin yeniden doldurulabilir ambalajlara olan güvenlerini arttırabilir.
Pet Şişeler
Bazı işletmeler kolayca geri dönüştürülebilir polietilen tereftalat yani hepimizin bildiği adıyla pet ve yüksek yoğunluklu polietilen (HDPE) içecek kaplarından, büyük ihtimalle çöplüklere gidecek plastik astarlı dışı mukavva olanlara geçişi teşvik ediyorlar.
Bu tür "inovasyonlar", tüketicilerin ne yapacaklarını veya nasıl yapacaklarını bilmelerini zorlaştırırken aynı zamanda zaten karmaşık olan geri dönüşüm değer zinciri üzerinde baskı oluşturuyor. Bu çabalar aynı zamanda daha sofistike ve sorumlu şirketlerde pazarlama ve üst yönetim kısmında çevresel ve sürdürülebilirlik bilgisi eksikliğini gösteriyor.
Artık Daha Fazla Konteyner Geri Dönüştürülebilir
Geri dönüştürülebilir konteynerler, genellikle plastik, cam, alüminyum veya çelik gibi materyallerden yapılmaktadır. Bu malzemeler geri dönüştürülebilir olduğundan, konteynerler de yeniden kullanılabilir. Geri dönüştürülebilir konteynerler, konteynerlerin sıklıkla kullanıldığı gıda ve içecek sektörlerinde yaygın olarak görülebilmektedir.
Bu konteynerlerin avantajlarından biri yeniden kullanılabilir çevre dostu bir seçenek sunmasıdır. Yeniden kullanım sayesinde, bu konteynerlerin üretimi için daha az enerji ve kaynak tüketilmek ile birlikte atık miktarı azalmaktadır. Ayrıca geri dönüştürülebilir konteynerlerin kullanımı, çöp sahalarının doluluk oranını azaltır ve doğal kaynakların korunmasına da yardımcı olur.
Geri dönüştürülebilir konteynerlerin kullanımı, çevre dostu bir seçenek olmasının yanı sıra işletmenize ekonomik bir seçenek de sunar. Konteynerlerin tekrar kullanımı, maliyetleri düşürür ve işletmelerin kârlılığını artırabilir. Ayrıca, geri dönüştürülebilir konteynerlerin kullanımı, atık yönetimindeki masrafların azalmasına da yardımcı olur, böylece onlardan kurtulmak istediğinizde büyük miktarda paralar harcamak zorunda kalmazsınız.
Geri dönüşüm cephesinde gün geçtikçe olumlu şeyler oluyor. Ancak mesele sadece malzeme tedariki değil, maddi talep. Bu teknolojilere yatırım yapmak için öncülere ve yenilikçilere ihtiyacımız var. Bunu yapmak, onlara bugün bir pazarlama avantajı ve gelecekte ise artan talebin daha ucuz tedarik kaynaklarının mevcudiyetini artırdığı bir maliyet avantajı sağlayacaktır.
%100 Geri Dönüştürülebilir ve Sürdürülebilir Ambalaj Packmore Ürün Önerileri
Karton koli ve kutular diğer birçok içeriğimizde de bahsettiğimiz gibi ambalajda sürdürülebilirlik açısından en çok tercih edilen seçeneklerdendir. Krafttan elde edilen karton koli ve kutuların tamamının geri dönüştürülebilir olması ile tüketicilerinize çevresel endişeleri onlarla birlikte paylaştığınıza dair mesajlar verebilirsiniz.
Bir diğer önerimiz olan balonlu naylon ve koruyucu hava yastıkları ürünleri ise kargo süreci boyunca güvenle koruyabilecek %100 geri dönüştürülebilir ambalaj ürünleridir. Bu ambalaj ürünleri sayesinde paketinizi güvenle koruyup müşterilerinizi memnun edebilirisiniz.
2022 yılındaki en önemli sürdürülebilir ambalaj sorunlarını sizler için derlediğimiz içeriğimizin sonuna geldik. Ambalajda sürdürülebilirlik konusunda daha fazla bilgi almak için buraya tıklayarak ilgili Packmore Blog içeriğine göz atabilirsiniz. Ambalaj ve paketleme ile ilgili tüm yeni içeriklerimiz için takipte kalın!
Comments